PodGront

Heb je ooit als kind lege flessen verzameld voor een goed doel? Emballagebonnetjes gespaard, zodat de voetbalclub nieuwe uniformen kon kopen? Ik had het nog nooit gedaan – maar ik ga het nu proberen met PodGront, om geld in te zamelen voor onze nieuwste productie: de Kookpotcast. Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll naar beneden om te zien waar en wanneer jij je steentje bij kunt dragen.

Iemand die onze blog regelmatig leest weet al waar ik het over heb, maar even in de herhaling: de Kookpotcast wordt een podcast over historisch koken. Merit Hondelink (op de foto’s broodwafels aan het bakken) – PhD in archeologie, ze doet onderzoek naar hetgeen de middenklasse in Nederland vroeger zoal at – leert je in haar Kookpotcast hoe je vroegmoderne recepten kookt op een moderne manier. De recepten variëren van limonade tot stoofpot met blanc manger als toetje, en komen allemaal uit authentieke kookboeken uit de periode van 1500 tot 1850. Je kunt eerst luisteren en dan aan de slag gaan, maar ook direct met Merit meekoken is een optie (en dat is eigenlijk misschien wel leuker, heb je meteen iets om naar te luisteren tijdens het kokkerellen). Voordat we aan de slag gaan met de opnames, willen we eerst de financiën rond hebben. De vraag is alleen: hoe?

Verdienmodellen
De twee meest gebruikte verdienmodellen voor podcasts zijn inkomsten via advertenties en subsidies. Een derde model is sponsoring, een vierde inkomsten via merchandise. Abonnementen zijn ook geprobeerd, maar dit werkte niet echt, zo is te lezen in een artikel van het Stimuleringsfonds van de Journalistiek. Voor ons zijn nummer 1, 3 en 4 in dit stadium niet direct bruikbaar: je verkoopt meer merchandise (4) als je bekend bent – dus als je veel luisteraars hebt – veel luisteraars is niet voor alle, maar wel voor veel sponsoren (3) een pluspunt, en advertentieruimte (1) verkoop je alleen maar als je veel luisteraars hebt. Wij hebben nu nog geen idee hoeveel luisteraars de Kookpotcast gaat krijgen. Op de luistercijfers van de PuppyPodcast alleen kunnen we niet bouwen – die zijn immers nog niet zo indrukwekkend. We zijn immers nog maar net begonnen met publiceren en aandacht genereren. En dus vallen advertenties, sponsoring en merchandise vooralsnog af.

Wat overblijft, is een subsidie. Da’s een kwestie van het juiste fonds vinden en dit aanschrijven. Voor sommige fondsen zullen luisteraantallen meespelen – maar voor veel fondsen draait het juist om de inhoud. Die zijn er om dit soort projecten een hart onder de riem te steken. Twee nadelen: er gaat veel tijd zitten in een aanvraag, en het duurt vaak lang voordat je antwoord hebt over het verkrijgen van de subsidie. Zoals ik in mijn vorige blog al zei: dat geduld heb ik niet. Dus die aanvraag ligt er, maar vooralsnog zonder resultaat, en zonder garantie op succes. Echter, er is nóg een verdienmodel dat we kunnen proberen: donaties.

Emballagebonnen
De Man met de Microfoon kwam via crowdfunding tot stand. Veel Amerikaanse podcasts hebben een donatie-knop op hun website. Opnieuw zijn we bij PodGront bang voor hetzelfde probleem: zullen genoeg mensen ons steunen, nu we nog niet zo bekend zijn? We nemen de proef op de som! We hebben vier supermarkten in Groningen bereid gevonden om onze oproep bij hun lege flessenautomaat te hangen – klanten kunnen dus hun statiegeld inleveren om onze Kookpotcast te steunen. Zo bereiken we ook mensen die ons nog niet kennen, en bieden we een laagdrempelige manier van doneren.

 

Zullen we zo de hele podcast kunnen financieren? Geen idee. Toekomstige luisteraars kunnen zo wel een heel concrete bijdrage leveren en het idee ondersteunen. En alle kleine beetjes helpen – de eerste bonnetjes zijn al binnen! Voor de niet-Groningers: geen zorgen, we werken ook aan een donatie-knop voor op de website. Maar in de tussentijd: opsparen die lege flessen! En breng ze dan in april, mei of juni naar de volgende locaties:

 

Vanaf 1 t/m 28 april: Albert Heijn Eikenlaan

Vanaf 8 mei t/m 5 juni: Albert Heijn Brugstraat.

Vanaf 22 mei t/m 19 juni: Albert Heijn Van Lenneplaan.

Vanaf 1 juni t/m 30 juni: Albert Heijn Floresplein

 

 

 

 

*The photo above this post is made by zeevveez

 

 

Onderzoeker, podcaster, en ondernemer.

Next Post