PodGront

Gisteren was het dan eindelijk zover: Sinterklaas is weer in het land. Wij hadden daar verder maling aan, want voor ons telde er maar één ding: de langverwachte, officiële lancering van PodGront op Let’s Gro. Dit was een moment waar we maanden geleden over speculeerden, wat twee maanden geleden daadwerkelijk vastgelegd werd en daarna dichterbij kroop, tot er nog een dag of tien te gaan waren en we in turbo modus moesten om alles op tijd af te krijgen. Het organiseren van een evenement als dit gaat niet bepaald vanzelf.

Voor de mensen die onverhoopt niet bij onze presentatie waren: wees gerust, je behoort tot de absolute meerderheid. Sterker nog: los van de betrokkenen kon het totale publiek op twee handen geteld worden. Eerlijk als we zijn: dit aantal was (veel) minder dan waar we op rekenden. We gingen ervan uit dat een innovatief festival als Let’s Gro – en het feit dat je daar onderdeel van uitmaakt – voldoende mensen zou trekken die geïnteresseerd zijn in het fenomeen podcast (of puppy’s). Het tegendeel blijkt echter waar te zijn: we kunnen gerust de claim opwerpen dat podcasts luisteren nog niet direct een enorme publiekstrekker is.

Uiteraard heeft dit gevolgen voor de weg die wij willen inslaan met PodGront. We realiseren ons dat er meer voor nodig is dan een ruimte inrichten om een leuke podcast te laten horen. De podcast is voor velen onontgonnen terrein, PodGront is natuurlijk eveneens onbekend, dus daar moet aan gewerkt worden. Nu dient gezegd te worden dat we wegens alle drukte omtrent de pressure cooker ook niet zoveel publiciteit hebben gecreëerd voor het event als we eigenlijk wilden. Daarbij kent de opzet van Let’s Gro niet bepaald langslopende bezoekers die toevallig met onze podcast in aanraking komen en daarna fan worden, iets waar we misschien een tikje naïef stiekem wel op hadden gehoopt; de fantastische luisterpaal ten spijt.

 

 

Een belangrijke en moeilijke taak voor de toekomst zal zijn om een manier te vinden waarop je podcasts aan de man brengt; niet geheel toevallig ook een centraal vraagstuk van het stimuleringsfonds.

Generale repetitie

In het kader van positief denken: over het algemeen houden we een goed gevoel over aan de ‘lancering’. Het handjevol mensen dat luisterde was enthousiast over de podcast, en had na afloop ook zeer waardevolle opmerkingen en kritiek tijdens de prettige nazit. We hebben er vijf bèta-testers bij, en het is een van onze eerste doelen om deze groep verder uit te bereiden en nauw bij het project te betrekken. Onze visitekaartjes (gedrukt op groeipapier met bloemenzaadjes erin) vielen eveneens in goede aarde! (Yes, pun intented.) Met de opzet van het evenement was op zich niet veel mis, dus we hopen dit over een tijdje nogmaals te kunnen doen, voor een veelvoud aan bezoekers. Beschouw het evenement van gisteren als een generale repetitie die, hoe cliché het ook klinkt, in onze ogen leuk en leerzaam was.

De vraag waar we ons de komende tijd mee bezig zullen houden, is even simpel als complex: hoe nu verder? Wat voor producties willen we maken, in welke (luister)behoefte voorzien deze producties, hoe krijgen we deze verschillende producties bij de juiste doelgroepen, of andersom? Ook het festivalcircuit blijkt in zekere zin een lastigere horde: op welke festivals komen onze producties goed tot hun recht, en hoe zorgen we ervoor dat we opvallen tussen de vele andere initiatieven die daar deel van uitmaken? Om nog maar te zwijgen over een verdienmodel dat hier uiteindelijk achter vandaan tevoorschijn moet komen: hoe krijg je een nog niet duidelijk gedefinieerde klantgroep zo ver dat ze gaan betalen voor een nog niet duidelijk gedefinieerd product? Allemaal vragen waarvan wij hopen je de komende maanden op deze site van antwoorden te voorzien. Al dan niet dankzij jouw hulp. We gaan ervoor!

Next Post