PodGront

Ontworpen door 212 Fahrenheit

Ontworpen door 212 Fahrenheit

PodGront is de toekomst van Groningen. Oké, misschien lossen we niet alle issues van de stad op – woningbouw of ringwegen zijn niet echte onze cup of tea – maar we willen over enkele jaren wel een sterk merk in het Noorden zijn. Een plek waar (radio)makers uit Groningen, Drenthe en Friesland elkaar kunnen ontmoeten en samen het medium podcast sterker kunnen maken. Daarom hebben we een plekje gekregen op Let’s Gro, een festival over het Groningen van morgen. Een belangrijke stap voor PodGront, want het is het begin van ons onderzoek! Ik leg je graag uit wat ons project inhoudt, en waarom we dat op dit soort festivals uitvoeren.

Een festivalpodcast als ‘quasi-experiment’

Veel bedrijven doen marktonderzoek voordat ze beginnen met hun productie. Heel kort gezegd onderzoek je dan of er interesse is voor je product, wie je potentiële klanten zijn, hoe de concurrentie is en je analyseert de omgeving waarin je zou werken. Omdat er nog weinig kennis is over de Nederlandse podcast, doet PodGront een half jaar lang onderzoek naar wie de Nederlandse luisteraar is, en wat zij/hij wil horen. Dat doen we op verschillende locaties, onder andere op festivals, in de vorm van een quasi-experiment.

Een traditioneel experiment test een situatie op twee verschillende groepen (een controlegroep en een experimentele groep). In de situatie zit één onafhankelijke variabele. Het enige verschil tussen de twee groepen is dat net die variabele verschilt. De rest van de situatie blijft volledig gelijk. Neem bijvoorbeeld een podcast. De controlegroep krijgt de podcast te horen zonder jingle. De experimentele groep krijgt de podcast te horen met jingle. Na afloop vraag je beide groepen een cijfer te geven. Een verschil in cijfers zou voort moeten komen uit (het missen van) de jingle, omdat de rest van de situatie compleet hetzelfde is. Conclusie: luisteraars geven de voorkeur aan een podcast met of zonder jingle.

In ons geval is een echt experiment lastig, omdat we de situatie niet volledig kunnen controleren. Zo wordt het bijvoorbeeld lastig om groepen te vinden waarin luisteraars precies dezelfde interesses hebben (en dat keer op keer opnieuw). Daarom gebruiken we bepaalde technieken die bij een experiment horen, maar laten we andere los. En dat heet dan met een mooie term: een ‘quasi-experiment’.

Wat heel fijn is aan een experiment, is dat je heel direct feedback kunt krijgen op een situatie (in ons geval een podcast). Daarbij komt dat als je iets verandert, en je feedback verandert mee, je heel duidelijk het verband kan aantonen tussen het veranderen van je variabele en de verandering. Maar, zoals ik al zei, is het voor ons moeilijk de hele omgeving te controleren (klinkt ook een beetje creepy, maar we bedoelen echt alleen vanuit wetenschappelijk oogpunt). Daarom laten we de compleet gecontroleerde omgeving lichtelijk los, en vragen we jullie meer en specifiekere feedback: om zo zeker te weten waar je feedback op gebaseerd is, en niet per ongeluk een verband te leggen dat er niet is.

Op Let’s Gro

Op festivals willen we een op maat gemaakte ervaring aanbieden, en daardoor weten wij precies in welke situatie iemand heeft geluisterd – anders dan wanneer je thuis luistert. Daarnaast is het erg leuk om de podcast op evenementen in de kijker te spelen bij een zo groot mogelijk publiek. Dus bij dezen een oproep: kom naar Let’s Gro of toekomstige festivals waar PodGront aanwezig is, om als eerste onze producties te horen en ons te helpen zo veel mogelijk informatie te verzamelen over de Nederlandse podcastluisteraar.

We kunnen nog niet onthullen welke variabelen we precies op Let’s Gro gaan testen. Dan zou je namelijk van tevoren weten waar je op moet letten, en dan kloppen de resultaten niet meer. Wat we wel kunnen vertellen, is dat we de eerste aflevering van de PuppyPodcast (de allereerste productie van PodGront ooit!) daar lanceren, en deze presenteren op twee manieren: je kunt een speciale wandeling maken (al dan niet met je hond), of op onze locatie samen luisteren met een grotere groep. Daarna is er kans om feedback te geven op de aflevering. Hier kun je alvast luisteren naar een voorproefje, de enige echte trailer van de PuppyPodcast:

We vinden het erg leuk als zo veel mogelijk mensen onze allereerste productie met ons komen vieren, en we kunnen alle input goed gebruiken. Kom dus op 12 november om 14.00 naar de GYM (Oosterstraat 13A) om te luisteren. Kun je het niet over je hart verkrijgen je hond thuis te laten? Doen we niet moeilijk over. Het heet immers de PuppyPodcast…

 

Onderzoeker, podcaster, en ondernemer.

Next Post